Multikunstner, didgeridoomesterinne og minoritetsforsker

Klikk på foto


I forna tider kunde träden vandra,
stenarna kunde tala
och världen kunne vragas.
Ljusets gud och mörkrets gud kunde kontrollera alt som fanns.

Gudarna begav sig til den övre gränslinjen för att skapa nio himlar.
Det var åtta himlar, som inte skapades framgångsrikt.
De begav sig ned för att skapa nio jordar
och sju jordas skapades.
Liksom när det i världen fanns oxar, så fanns det dragok
och när det fanns rinnande vatten, så fanns det skum.

Alt som fanns växte och förändrades oavbrutt.
Himlen var så hög att den inte gick att nå,
vid den här tiden var jorden vidsträckt och utan gräns.
Himlen var så hög, att det inte fanns någon möjlighet att dra ner den.
Jorden var så stor, att den inte kunde omslutas.
På himlen uppstod först en återspegling av tre stjärnbilder.
På jorden uppstod verkliga avbilder av tre sorters grönt gräs.
Himmel och jord var så nära varandra, att det inte
fanns tilräckligt utrymme att hålla et
vasst spjut eller ett skarpt svärd upprätt.

(Fra "NAXI-folkets skapelseberättelse" av Anna Fäldt)
 


Kraftens magiske toner fra urtiden...

Gjennom didgeridoons dype vibrerende toner ønsker Anna Fäldt å formidle en stemning av ro og opplevelsen av mental hvile, minsket stress og mer energi. Under festivalen vil du møte Anna Fäldt i flere sammenhenger.

Tradisjonen med å spille didgeridoo kommer fra Australia. Blåseinstrumentet er laget av en uthult trestamme, og er aboriginernes "urinstrument". Aboriginerne spiller didgeridoo for gledens skyld, i rituelle sammenhenger, eller ved festlige anledninger.

Anna Fäldt begynte å spille didgeridoo i 1995 under kyndig ledelse av Roy Stockdale som bodde i Borås på den tiden. Didgeridoovirtuos og tradisjonsbærer Alan Dargin fra Arnhem Land, nord i Australia, besøkte Falun Folkemusikkfestival i 1997, hvor Anna Fäldt var til stede på en ukes fordypningskurs. I 2006 deltok hun i mesterklasse under mesteren Darryl Dikarrna fra vestre Arnhem land. I dag turnerer Anna Fäldt verden rundt.


http://www.didgeridoo.se
 

Anna Fäldt har spilt inn en CD - "Didgeridoo" - som kan bestilles gjennom Vattumannen

 http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=ANFÄ-01

Klikk på foto:

Foto av et naxi-manuskript datert til Ming dynastiet (1368-1644). Miniatyren til venstre avbilder den første donga, Shiluo. Under bildet er navnet hans skrevet med fonetisk skrift, geba-skrift. Teksten handler om tidens begynnelse da himmelen, jorda, sola, månen, stjernene, fjellene, trærne, dongba Shiluo, drager, løver, himmel med 18 boliger og Shiluos 360 læresvenner ble til.



Engasjert NAXI-forsker som arbeider med å formidle kunnskap om et kinesisk minoritetsfolks språk, kultur og religion.

Fil. mag. Anna Fäldt har studert kinesisk og tradisjonell kinesisk maleri i Beijing 1989-1992. Hennes interesse og engasjement for NAXI-kulturen har resultert i flere Kinabesøk av lengre og kortere varighet, hvorav 3 måneders feltstudie i kinesisk sjamanisme hos NAXI-folket i Lijang i 2000. Har skrevet en bok om "NAXI-folkets skapelseberättelse" med egne naxi-inspirerte illustrasjoner. Foruten skapelseshistorien og illustrasjoner, inneholder boka piktografisk skrift og kommentarer.



Klikk på foto


NAXI-folket

Naxi-minoriteten lever i fjellprovinsen Yunnan i sør Kina og utgjør i dag ca. 270 000 personer. De fleste er bosatt i Lijiang.

Naxi-minoritetens pliktografiske skrift donga, er et billedspråk, og sies å være minst 1000 år gammelt. Tradisjonelt skrev man med tusch i små hjemmelagde bøker av grovt handlaget papir. Manuskriptene inneholder beskrivelser av myter og ritualer som ble utført av en dongba, naxi-minoritetens prester/schamaner. Skriftene speiler naxifolkets tradisjonelle overbevisning og syn på verden. Det finnes ritualer for naturtilbedelse, å blidgjøre demoner, giftemål, begravelser og tilbedelse av forfedre m.m. Enhver dongba underviste sin eldste sønn som måtte lære seg å huske fortellingene, de rituelle tekstene og symbolenes betydning.

De nedtegnende symbolene fungerte som stolper og beskriver fortellingene. Symbolene er omfattende og har blitt bevart takket være denne billedrike skriften som inneholder ulike typer symboler. Noen er direkte avbildinger av ting i omgivelsen. Andre symboler krever kunnskap om de lokale forholdene for å kunne bli forstått. Dessuten finnes det abstrakte symboler, for eksempel et visst ritual, og symboler for kulturspesifikke objekt som en spesiell slag tromme. Abstrakte ideer uttrykkes med illustrasjoner som har samme uttale og helst samme tone som ordet for den abstrakte ideen. I blant finnes skrevne symboler, som ikke leses, uten fungerer som beskrivelse av situasjonen. En del symboler er skrevet en gang, men kan leses flere ganger.